۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

بیماری های شناسایی شده در وجود احمدی نژاد

در دنیای مدرن بیماریهای روانی گریبانگیر افراد شده است و این بیماریها خود را به طرق مختلفی در فرد نشان می دهد که اگر در فرد عادی باشد تقریبا برای جامعه خطری ندارد چون دارای مخاطب خاصی نیست اما اگر این بیماریها در یک فرد خاص مثلا رییس جمهور نمود یابد می تواند واجد هشدارهای جدی برای جامعه باشد چرا که این بیماری به معنی کم شدن ضریب بهداشت روانی جامعه می باشد. از این رهگذر به تحلیل محتوایی چند نمونه از سخنان رییس جمهور احمدی نژاد می پردازیم تا مطالب پیش گفته روشنتر گردد.

مساله این نوشتار این است که آقای احمدی نژاد دچار بیماری اسکیزوفرنی هستند و یا دارای شخصیت اسکیزو تایپی هستند که به صورت پیشرونده به سمت اسکیزوفرنی می روند. البته بارها دیده شده است که یک شخص، بیمار نیست بلکه بر اساس یک منفعت (Gain)تظاهر به بیماری می کند و در واقع تمارض(MALLIN GERING) می کند .

در وجود محمود احمدی نژاد متاسفانه بیش از دو معیار تشخیصی مشاهده می کنیم. برای ملموس شدن بحث دو واژه هذیان و توهم را از نظر پزشکی تعریف می کنم.

1. توهم ( به درک بدون وجود محرک گفته می شود که می تواند شامل بینایی، شنوایی و بویایی باشد.)

2. هذیان ( باور ثابت غلطی است که هماهنگ با فرد نیست )

توهم بینایی (hallosinosion): به دیدن اشیاء ، اشخاص و نور بدون وجود خارجی آنها که فقط بیمار می بیند گفته می شود. آقای احمدی نژاد بارها اصرار داشته اند که هاله ای نورانی را درک کرده اند که ایشان را در بر گرفته است و هیچکس جز خود قادر به رویت آن نبوده است. و این مسئله از طرف هیچ شخصی جز خودش مورد تایید نبوده است.

هذیان گزند و آسیب (persecutory): در این هذیان فرد دائما فکر می کند که مورد حمله، بدخواهی قرار گرفته و یا علیه او توطئه شده است. آقای احمدی نژاد دائما احساس می کند که از طرف دیگران مورد گزند و توطئه چینی هم از جانب خارجی ها و هم مخالفین داخلی بوده است. در تایید این ادعا به ماجرای ترور و قصد ربوده شدنش در عراق می توان اشاره کرد که هیچگونه مدرک منطقی دال بر آن به دست نیامد و یا اعتقادش بر اینکه، اکثر مقامات سرشناس نظام قصد تخریب و ترور شخصیت ایشان را دارند.

هذیان غریب (bizarre): به هذیانهایی گفته می شود که علاوه بر اینکه واقعیت ندارد امکان پذیر نیستند. آقای رییس جمهور باور دارند که دختری نوجوان در خانه نایل به کشف و استفاده کاربردی از نیروی هسته ای شده است. با توجه به اینکه ایشان "دکترای عمران" دارند ناشی از بی اطلاعی نیست بلکه باوری بیمارگونه از یک امر غیر ممکن است.

نابسامانی تکلم: از خط خارج شدن یا بی ارتباطی در کلام را گویند. احمدی نژاد بارها حرفهایی زده اند که کمتر از 24 ساعت بعد از طرف خودشان یا سخنگویشان تکذیب شده است که به تعدد این مورد مشاهده شده است و ناشی از یک نابسامانی در روند فکری ایشان است.

استفاده از مکانیسم دو نیم سازی (speliting): در این مکانیسم بیمار همه افراد را به دو دسته خوب و بد تقسیم می کند. بارها شاهد بودیم که آقای احمدی نژاد انسانها را به دو گروه خوب و بد و خودی و بیگانه تقسیم کرده اند. ایشان موافقانشان را، خودی در نظام و دیگران را بیگانه می دانند که حتی سران نظام را از این روند فکری ایشان در امان نبوده اند.

هذیان خودبزرگ بینی (grandiosity) : در این هذیان بیمار به صورت غیر واقعی در مورد خود احساس بزرگ بینی می کند و دیگران را حقیر می شمرد. در سخنان رییس جمهور 26 سال روند نظام زیر سوال برده می شود و فقط 4 سال حکومت خود را مبتنی بر عدالت می داند و این بزرگ بینی، تا جایی می رود که به خود اجازه می دهند به راحتی بزرگان و سران این نظام را مورد توهین و تحقیر قرار دهند.

همچنین چند نمونه دیگر از بیماریهای روحی که محمود احمدی نژاد به آن مبتلا است را ذکر می کنم:

داشتن تفکر عینی و از بین رفتن تفکر انتزاعی: ایشان به کرات ثابت نموده اند از داشتن یک تفکر معنی گرا عاجزند. مثلا در جواب خبرنگاری که در مورد مخارج سفر استانی سوال کردند پاسخ می دهند: ما در آنجا نان و پنیر می خوریم. یا اینکه زمانی که سوال می شود چرا گوجه فرنگی گران شده است؟ پاسخ می دهد: دم در خانه ما گوجه ارزان است. واقعا این پاسخها تنها از کسی بر می آید که قادر به تفکر انتزاعی در باب یک موضوع نیست. آیا دم در خانه وی عینیتی از کل ایران می باشد؟

شخصیت خود شیفته (narsis): بیمار در موفقیتها و استعدادهای خود اغراق می کند و یا بدون آنکه به موفقیت شایسته ای دست یافته باشد، انتظار داشته باشد که او را آدم بزرگ و مهمی بدانند. ایشان اعتقاد دارند که مورد تشویق و حمایت دیگران قرار گرفته اند و تمام دنیا شیفته سخنانش هستند و یا اینکه موجب خوار شدن دشمنان شده اند و مورد حمایت و تشویق دیگران قرار گرفته اند. حتی در مواردی که به ایشان بی اعتنایی می شود و یا مورد بی مهری قرار می گیرند کماکان همین افکار را در مورد خود دارند مثلا عملکردشان در مورد ملوانان انگلیسی ، که مورد انتقاد داخلی و خارجی قرار گرفتند، سخن از عذرخواهی کتبی دولتمردان انگلیسی، و سرافرازی خودشان می گویند که فقط ناشی از تخیلات خودشان است و یا در موضوع هولوکاست، دوربان و... که مورد انتقاد داخلی و خارجی قرار گرفتند، بارها مطرح کردند: دنیا شیفته سخنانشان شده است!!

افکار انتساب به خود: ایشان به کرات دستاوردهای مثبت انقلاب را که در طی 30 سال به دست آمده را به دولت 4ساله خود انتساب می دهند و نمی توانند به صورت واقع بینانه بپذیرند که دولت 4ساله ایشان در امتداد عمر انقلاب بوده است و تمام مشکلات را به دولتهای قبلی انتساب می دهند.

مسخ واقعیت: بیمار برای اینکه بر بارهای هیجانی خود غالب آید و یا اینکه به هدف خود برسد از یک واقعه تفسیری غیر واقعی می کند و آن را به میل خود تفسیر میکند. ( داستان سفر آقای خاتمی به فرانسه )

فرافکنی: بیمار احساسات نامقبول خودش را به دیگران نسبت می دهد. عیبجویی های مفرط بیمار و حساسیتش به خرده گیری ممکن است به جمع آوری مغرضانه مدارک بی عدالتی شبیه باشد.

عدم کنترل تکانه های هیجانی: احمدی نژاد طی یک برنامه تلویزیونی (مناظره با موسوی) جایگاه خود را فراموش کرده و شروع به محکوم کردن مدیران درجه یک و افراد سرشناس نظام می کند. بدون در نظرگرفتن صحت و سقم این ادعاها، یک فرد سالم با غلبه بر احساسات خود، مستدل و کتبی به مقامات قضایی شکایت می برد نه اینکه برای رهایی از بار هیجانی خود، به پرخاشگری کلامی بپردازد.

خوانندگان محترم برای کسب اطلاعات دقیقتر می توانند به منابع زیر نیز مراجعه کنند:

1. روانشناسی کاپلان

2. روانپزشکی آکسفورد

3. روانشناسی هیلگارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ